Soso Lobi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Myrthe Konings - WaarBenJij.nu Soso Lobi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Myrthe Konings - WaarBenJij.nu

Soso Lobi

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

03 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve allemaal,

Inmiddels alweer anderhalve week terug in Nederland, maar ik wilde toch nog een stukje schrijven over de laatste weken. In het weekend van 10-11 januari zijn we naar Bigi Pan geweest, wat letterlijk "groot meer" betekent. Het deed zijn naam eer aan, een enorm groot meer. Midden op dat meer bevond zich onze logeerplek, een houten lodge die volledig draait op zonne-energie en waar ze zelf regenwater filteren tot drinkwater. Een hele leuke, relaxte plek.

Op de eerste dag hebben we een natuurlijk modderbad gehad. Ontzettend gaaf en grappig! Je ziet gewoon zand.. Dus ik dacht, nou daar loop ik even naartoe. Maar nee, voor je het weet sta je tot je knieën in de modder. Maar ontzettend leuk, en vermoeiend ;), om eens te doen. We zullen het niet hebben over de modder die na een kwartier spoelen nog steeds uit m'n bikini kwam, bijzaak. Verder hebben we veel gevaren en veel vogels gespot. Hele mooie rode ibissen, verschillende reigers en roofvogels en niet te vergeten: flamingo's! Prachtig en een heerlijk relaxte trip.

Op maandagmiddag landde Matthijs in Suriname! Last minute had hij bedacht toch langs te willen komen, supertof! Nu kon ik hem toch wat laten zien van Paramaribo en Suriname en de mensen die we hebben ontmoet, heel fijn! De eerste week waren we echter nog enorm druk met ons verslag, want dat moest af. Uiteindelijk net op tijd afgekregen en op vrijdag 16 januari gepresenteerd bij onze opdrachtgever. Het werd heel positief ontvangen. Onze docenten waren toen ook in Suriname en na de presentatie zijn met z'n allen gaan uiteten. Toen kregen we een gigakado: De deadline voor een individuele opdracht die we nog moesten inleveren, werd 1 week verschoven! Hallo week vakantie!! :) :)

De laatste dagen hebben we zo nog heel veel leuke dingen kunnen doen. We zijn naar de Colakreek geweest, een recreatieoord waar het water door de bladeren zo bruin is als cola. Zondag heb ik vroeg in de ochtend met Matthijs door Paramaribo gewandeld. Het was nog heel rustig op straat en zo kon ik veel mooie foto's maken, eindelijk! Toen zijn we ook een basiliek ingelopen waar wij al 9 weken lang langsreden. Prachtig, helemaal hout van binnen. Daarna zijn we naar Fort Zeelandia geweest. Dit blijft een mooie plek met een interessante geschiedenis, maar ook een hele gezellige sfeer. Hierna hebben we geluncht bij het pannekoekenhuis (Jawel, in Paramaribo! Met 200 soorten pannekoeken..) en hebben we de rest van de middag gechilld in ons mooie roze huis.

Maandag hebben we een dagje naar Brownsberg geboekt, zo kon Matthijs ook de jungle in. We zijn naar een aantal watervallen gewandeld, ook eentje die voor mij nog nieuw was. Bij die waterval was het zo glad dat we op onze blote voeten verder moesten klauteren. Prachtig die jungle: het groen, de dierengeluiden om je heen, de bladeren knisperend onder je voeten, heerlijk!

Dinsdag hebben we geshopt en nog meer in Paramaribo rondgewandeld. Op het einde van de middag hebben we een auto gehuurd, iets wat Matthijs heel graag wilde doen. In de avond hebben we geoefend, ze rijden hier namelijk links! Later zijn we naar de karaokebar gegaan, waar we voor een publiek van onszelf en een aantal karaoke-kanonnen onze zangkunsten hebben vertoond. Om 00.00u was Myrna jarig, feest!

De volgende dag zijn Matthijs en ik naar Commewijne gereden, een ander district aan de andere kant van de Surinamerivier. Hiervoor moesten we over 'dé brug', een immens hoge brug die echt een prachtig uitzicht gaf over Commewijne en Paramaribo. Commewijne is echt een heel mooi district. Veel rustiger dan Paramaribo met leuke huizen en prachtige plaatsen zoals Nieuw Amsterdam. Het rijden was ook een ervaring op zich, in dat chaotische verkeer met overal massive kuilen in de weg. En dan de route.. We zijn bij elke supermarkt even gestopt om de weg te vragen en zo zijn we uiteindelijk zonder krassen weer in Paramaribo aangekomen..

En nu, na een goede vlucht, weer terug in Nederland; het ijskoude Nederland. Ik geloof dat mijn voeten in deze anderhalve week nog niet warm zijn geweest, maar ik moet zeggen dat het ook fijn is om weer terug te zijn. De winter heeft ook echt iets gezelligs, maar daardoor ben ik ook nog steeds een beetje gedesoriënteerd: Heb telkens het gevoel dat het bijna Kerst is!

Terugkijkend op onze tijd in Suriname kan ik alleen maar goede dingen zeggen. Het is een prachtig land met positieve en ontzettend vriendelijke mensen. De natuur is ongekend en de zon is heerlijk. Het stappen is ook ontzettend gaaf! De sfeer is anders, heel gemoedelijk; de muziek is top en de danskunsten zijn bizar. En, niet te vergeten, we hebben het met z'n allen heel gezellig gehad in ons prinsessenhuis!

Soso lobi, alleen maar liefde, voor het mooie Suriname; ik hoop dat ik ooit nog eens terug mag gaan.

• 09 Februari 2015 - 10:39

Nanny :