Bakra's in de jungle! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Myrthe Konings - WaarBenJij.nu Bakra's in de jungle! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Myrthe Konings - WaarBenJij.nu

Bakra's in de jungle!

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

15 December 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve allemaal,

Eindelijk weer een berichtje uit het zonovergoten Suriname *kuch* in twee dagen en 4 fietstochten al 3 keer kletsnat geregend *kuch*. Neeee, we hebben niets te klagen, het is heerlijk! Na de tropische regenbuien trekt het vaak gelijk weer open en schijnt de zon gewoon weer. We zijn nu wel de regentijd ingegaan, wat betekent dat het de komende tijd nog flink zal gaan regenen. Volgens een taxichauffeur heeft december 18 regendagen en 12 droge dagen, we gaan het meemaken.

De afgelopen weken hebben we hard gewerkt voor ons project. We hebben alle huisartsen van Latour (een soort deelgemeente van Paramaribo) gesproken en hebben deze week bij bijna alle artsen enquêtes af mogen nemen. Met resultaat: 136 ingevulde enquêtes! Bijkomend resultaat is dat we nu volledig op de hoogte zijn van de Surinaamse stopwoordjes: "Sowwwww", "Ja toch" en "Eve hor". Het was ontzettend leuk om te doen. We hebben veel leuke en kleurrijke mensen gesproken en hebben ook nog een aantal interessante levenslessen opgepikt.. :)

In de weekenden hebben we veel leuke dingen gedaan. We zijn naar de Paramaribo Zoo geweest in de cultuurtuin, we hebben gezwommen in een ontzettend schattig zwembad en vorig weekend zijn we naar White Beach geweest, een opgespoten; wit zandstrand.

Maar het mooiste weekend tot nu toe was toch echt het weekend van 29 november, toen hebben we ons eerste tripje gemaakt! Op zaterdagochtend stonden we om 08.00u paraat, in jungle outfit mét bergschoenen, en werden we naar de eerste stop gebracht: de Canopy Zipline van Bergendal. Dit is een soort XXL kabelbaan waaraan we door de jungle zijn geroetsjt. Een ontzettend gave manier om voor het eerst de jungle te zien, op het laatst zelfs nog even opzekop :)

Vervolgens door naar Ston Island, een schiereiland in het Brokopondo Stuwmeer. Het stuwmeer is ontstaan na de bouw van de stuwdam, waardoor een groot bos en verschillende dorpjes onder water liepen. Deels is dit nog terug te zien; de bomen zijn namelijk nooit omgekapt en steken dus nog boven water uit!

Ston Island is een heerlijke plek. Relaxed met leuke picnictafels, houten huisjes en een klein zandstrand. Hier hebben we ook onze gids ontmoet: Fred! Fred is op zijn 13e begonnen met jagen en helemaal thuis in de jungle. Hij herkent alle dierengeluiden, kan de meesten ook zelf produceren en de dieren reageren hier vaak zelfs op!

In de namiddag zijn we gaan varen en toen heb ik een PIRANA gevangen! Terug bij het huisje mochten we ze ook zelf klaarmaken .. Of nouja "mochten", hij duwde het mes gewoon in m'n handen. Heel gaaf om te doen, als je eenmaal over de "Oh bah wat is dit vies"-fase heen bent. Uiteindelijk gefrituurd en als toetje gegeten die avond, lekker!

De volgende ochtend zijn we vertrokken naar Brownsberg waar we in de middag een eerste wandeling hebben gemaakt langs verschillende uitzichtpunten. Met Fred en zijn kapmes op pad hebben we gelijk de eerste apen gezien: Brulapen! Bovenin de boomtoppen zaten ze, ZO bijzonder! Heel bizar dat ze daar gewoon leven, 'gewoon' in het wild.

In de avond zijn we ook op pad geweest, op zoek naar nog meer wilde dieren. We hebben heel veel verschillende kikkers gezien én we hebben een baby kaaiman vastgehouden. Echt heel spannend. Vooral toen Fred bedacht dat hij ook een kikkertje op m'n hand wilde zetten en daarna een uitgebreide fotoshoot wilde houden.

De volgende ochtend hebben we gewandeld naar de Leo en Irene Waterval. Wat een tocht, met name de terugweg want toen mochten we omhoog. Hard werken, maar zo hebben we weer wat lichaamsbeweging gehad en de beloning bij de Irene waterval was het meer dan waard. Prachtig en heerlijk verkoelend!

Uiteindelijk hebben we echt heel veel wilde dieren gezien. Te veel om op te noemen, maar zo zat er ineens een Agoeti (Surinaams konijn) naast ons huisje en kwam de buurman aanzetten met een enorme leguaan die hij blijkbaar uit de bosjes had geplukt. Ook hebben we veel verschillende gekko's gezien en een tarantula! Gelukkig zagen we die laatste op een afstandje ..

De nacht op Brownsberg hebben we overnacht in een hangmat en geloof me, dat ligt misschien nog wel beter dan je bedje thuis.

Het was ook een leerzaam weekend! Fred heeft ons ook veel verteld over het leven in de jungle, de Surinaamse cultuur en hoe het nu precies zit met dat tjoeren dat we hier overal in de stad horen. Waar we ook fietsen, overal worden we nagefloten en dat wordt blijkbaar tjoeren genoemd. Gelukkig blijkt het een positief iets te zijn.

Het was echt een heerlijke trip! De sfeer op Ston Island en de idyllische uitzichten vanaf de Brownsberg. Het wandelen door nog mooiere natuur met allerlei dierengeluiden om ons heen. Mijn favoriet was toch echt de bospolitie, een vogeltje wat we helaas niet op de foto hebben kunnen zetten.

Ondertussen staat de volgende trip ook alweer gepland: Apiapaati, een eilandje in het binnenland van Suriname. We vertrekken aanstaande zondag! Maar, voordat het zover is staat er nog iets leuks op de planning.. We zijn namelijk aanstaande vrijdag uitgenodigd voor een zitje bij onze Hindoestaanse huisbazen, van half 8 tot bom. Wij hebben er zinin!

• 19 December 2014 - 21:07

Je Moeder En Je Zus:

Beautifully!! Mooie plaatjes. Kijken uit naar de volgende:-)!!
    Liefs

• 24 December 2014 - 17:54

Toine Marina Joep Sjoerd En Job:

Hoi myrthe je hebt het weer goed voor elkaar. Vier je daar ook kerst en oud en nieuw? In ieder geval vanuit den hout veel plezier verder, interessante ervaringen en als het van toepassing is fijne feestdagen. Groetjes marina