Positiviteit ten top! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Myrthe Konings - WaarBenJij.nu Positiviteit ten top! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Myrthe Konings - WaarBenJij.nu

Positiviteit ten top!

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

19 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Haaaaaaallo lieve allemaal,

Hierbij mijn eerste berichtje uit Suriname, wat een heerlijk land! Het is warm, de zon schijnt, overal klinkt vrolijke muziek, we worden overal vriendelijk begroet en geholpen en we wonen in een roze huis. Wat willen we nog meer? De heenweg is heel vlot verlopen, op het vliegveld werden we keurig opgewacht door twee taxi chauffeurs, die ons naar ons huis aan de Prinsessestraat hebben gebracht. Daar aangekomen bleek dat het huis nog wel een beetje 'half af' was, of is. Schijnbaar is de beneden verdieping in 1 week omgetoverd van 5 studio's tot 1 studio, 4 slaapkamers, 1 grote woonkamer met keuken; douche en toilet. Respect, maar gevolg is dat het nog een beetje rommelig is. Gelukkig komen onze huisbazen dagelijks langs om het weer wat verder af te ronden.

De eerste dag hebben we gelijk een boel dingen geregeld: Tweelanden simkaart (kan ik hier en naar Nederland goedkoop bellen!), fiets gehuurd en gelijk ons eerste bezoekje aan de opdrachtgever afgelegd. Het is een heel vriendelijk team en we kregen gelijk een boel tips waar we deze week mee aan de slag zijn gegaan. Deze week staat in het kader van netwerken. We zijn al langs allerlei ministeries en instanties geweest. Bijna alles is met de fiets te bereiken, ideaal! Zo waren Esmeralda en ik gisteren bij het ministerie van Volksgezondheid. We konden zo doorlopen naar het secretariaat van de directeur, heel bizar.

Verder hebben we de stad verkend. Op de fiets, zoals alle andere Nederlandse stagiaires, met z'n 6en achter elkaar gillend door het chaotische verkeer. We hebben al minstens 64 km te veel gefietst, maar dan krijgen we tenminste nog wat lichaamsbeweging. Het links rijden went snel en we zijn inmiddels ook al vrij bekend in het centrum. We hebben een aantal leuke restaurantjes ontdekt en zijn al in de Palmentuin geweest, heel mooi!

Zondag hebben we ons eerste culturele tripje afgelegd, naar Fort Zeelandia! Er zat een sfeervol 'dorpje' omheen en in het fort kregen we een rondleiding van een Engelstalige gids. Ze vertelde op een leuke manier over de geschiedenis van Suriname en het fort. We hebben onder andere gehoord over de opstand van de weggelopen slaven en de Decembermoorden. Weer een boel mooie, toeristische foto's gemaakt!

Het wordt alweer een lang verhaal dus ik ga afronden. In conclusie: positiviteit ten top! Eén minpuntje zijn de al bijna ontelbare muggenbulten op m'n benen die allemaal een mooie allergische reactie vertonen. Ze trekken nu een voor een blauwpaars weg, gelukkig. Maar als ik iemand zou vertellen dat ik een zeldzame huidziekte heb, denk ik echt dat ze me zouden geloven -_-

Zal kijken of ik nog een paar mooie foto's kan uploaden!

Bedankt voor het lezen en heel veel liefs!